Olemme huolissamme, että Suomi saattaa lähettää kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita jopa hengenvaaraan huolimattomasti tehtyjen päätösten vuoksi. Suomen tulisi tarkistaa myös toukokuussa tehdyt maalinjaukset niin, että linjauksille löytyy kunnolliset perusteet. Turvapaikanhakijoiden rajoituksista oikeusapuun on luovuttava.
Sunnuntain Helsingin Sanomissa useat Maahanmuuttoviraston työntekijät kertoivat pelkäävänsä, että viraston tulospaineet ja kiire on niin kovaa, että se voi johtaa virheellisiin päätöksiin.
Virheelliset turvapaikkapäätökset voivat pahimmillaan johtaa siihen, että Suomi lähettää ihmisiä kidutettavaksi tai teloitettavaksi. Silloin Suomi loukkaisi kansainvälisen oikeuden ehdotonta palautuskieltoa.
Suomen on otettava Maahanmuuttoviraston työntekijöiden esittämä huoli vakavasti.
”Suomen on otettava Maahanmuuttoviraston työntekijöiden esittämä huoli vakavasti. Virheelliset turvapaikkapäätökset ovat leikkiä ihmishengillä”, Amnestyn oikeudellinen asiantuntija Susanna Mehtonen sanoo.
Sekä Maahanmuuttovirasto että pääministeri Juha Sipilä näyttävät luottavan suhteettomasti siihen, että kovassa paineessa syntyneet virheelliset turvapaikkapäätökset korjataan hallintotuomioistuimessa. Samaan aikaan Suomi on rajannut turvapaikanhakijoiden mahdollisuuksia valittaa kielteisistä päätöksistä.
[donate_teaser]
”Meillä on aito huoli siitä, etteivät kaikki virheelliset päätökset päädy valitusasteisiin. Se voi pahimmillaan johtaa siihen, että Suomi lähettää ihmisiä hengenvaaraan”, Mehtonen sanoo.
Hiljattain voimaan astuneen lain mukaan turvapaikanhakijoilla on aiempaa vähemmän aikaa valittaa kielteisestä päätöksestä. Samaan aikaan on rajattu turvapaikanhakijoiden oikeutta oikeusapuun turvapaikkapuhuttelun aikana. Uuden lain mukaan oikeusapua myönnetään vain, jos siihen on erityisen painavat syyt. Kun tätä apua ei ole monilla turvapaikkaprosessin aikana, heidän on etsittävä avustaja kielteisen päätöksen saatuaan aivan kohtuuttoman lyhyessä ajassa.
”Maahanmuuttoviraston tehdessä päätöksiä kovien paineiden alla pätevän oikeusavun saaminen turvapaikkapuhuttelun aikana olisi entistäkin tärkeämpää. Siksi rajoituksista oikeusapuun on luovuttava välittömästi”, Mehtonen sanoo.
Samalla rajattiin myös mahdollisuutta valittaa. Uuden lain mukaan valituslupa korkeimpaan hallinto-oikeuteen myönnetään muun muassa vain erityisen painavista syistä.
Maalinjaukset on tarkistettava uudelleen
Erittäin huolestuttavaa on myös se, ettei Suomen kiristyneille maalinjauksille näytä löytyvän kunnollisia perusteita. Maahanmuuttovirasto arvioi toukokuussa tehdyssä linjauksessaan, että turvallisuustilanne Afganistanissa, Irakissa ja Somaliassa olisi parantunut. HS:n jutun mukaan linjauksille ei löydy perusteita Maahanmuuttoviraston omasta maatiedosta.
Maahanmuuttovirasto ei pysty osoittamaan, mihin päätökset pohjautuvat.
”Oikeudenmukaisen turvapaikkamenettelyn pohjana on se, että päätökset perustuvat riippumattomaan maatietoon. Nyt Maahanmuuttovirasto ei pysty osoittamaan, mihin päätökset pohjautuvat”, Mehtonen sanoo.
Suomella on velvollisuus antaa turvapaikkaa hakeville oikeudenmukainen turvapaikkamenettely. Suomea velvoittavat omien lakiensa lisäksi kansainväliset sopimukset.
”Tässä on kyse myös oikeusvaltioperiaatteiden kunnioittamisesta. Oikeusvaltion tarkoituksena on suojella yksilöä ja kansaa mielivaltaiselta päätöksenteolta. Siksi turvapaikanhakijoiden oikeusturva on tärkeä koko suomalaisen yhteiskunnan kannalta”, Mehtonen sanoo.
Jo ennen tiukentuneita maalinjauksia ja turvapaikanhakijoiden oikeusavun rajaamista Suomi on saanut langettavia päätöksiä kansainvälisissä oikeusasteissa turvapaikkapäätöksistään. YK:n kidutuksen vastainen komitea on määrännyt viime vuosina täytäntöönpanokiellon ainakin 11 tapauksessa sekä antanut langettavia päätöksiä Suomelle koskien kidutuksen vaarassa olevien turvapaikanhakijoiden palautuksia.