Vad är människorättsfostran?
Människorättsfostran är välövervägd, målinriktad och inkluderande verksamhet vars mål är att ge egenmakt för individer, grupper och samfund. Syftet med människorättsfostran är att skapa och upprätthålla människorättskultur enligt internationellt erkända människorättsprinciper. För att uppnå målet bör människor få kunskap om vad mänskliga rättigheter innebär och färdigheter att förverkliga dem. Därtill strävar man efter att påverka människors värderingar och attityder.
Undervisning om mänskliga rättigheter. Information och förståelse för mänskliga rättigheter samt värderingar, normer, principer och mekanismer i anknytning till dem.
Undervisning genom mänskliga rättigheter. Undervisningen och inlärningen sker på ett sätt som respekterar pedagogens och studerandenas mänskliga rättigheter. Undervisningen och inlärningen är tillgängliga för alla och de pedagogiska metoderna är demokratiska.
Undervisning för förverkligandet av mänskliga rättigheter. Utbildningen ger människor verktyg för att åtnjuta och använda sig av sina rättigheter, samt respektera och försvara andras rättigheter.
http://www.amnesty.org/en/human-rights-education
FN:s deklaration om människorättsfostran 2011
Människorättsfostran omfattar all sådan utbildning, uppfostran och informationsförmedling vars uppgift är att öka den globala respekten för mänskliga och grundläggande rättigheter, och därigenom förebygga människorättskränkningar. Människorättsfostran ger individer information, färdigheter och förståelse för att utveckla sina egna attityder och handlingssätt, samt stärka en människorättsbejakande kultur. Här ingår både att känna igen sina egna och respektera andras rättigheter.
Människorättsfostran bör omfatta:
a) värderingar i anknytning till mänskliga rättigheter (t.ex. människovärdets okränkbarhet och jämlikhet)
b) normer (t.ex. förklaringen om de mänskliga rättigheterna och internationella avtal, samt nationella grundläggande rättigheter) och
c) mekanismer (t.ex. statens skyldighet att trygga åtnjutandet av mänskliga rättigheter, individens rätt att åberopa mänskliga rättigher, möjligheten att överklaga kränkningar och få gottgörelse, samt statens skyldighet att rapportera om människorättsläget till internationella organ).
d) Därtill bör inlärningen ske på ett sätt som respekterar mänskliga rättigheter (t.ex. ska verksamhetsmiljön och utbildningsmetoderna vara inkluderande och bygga på deltagande), och borde
e) förse individer med egenmakt för att förverkliga de mänskliga rättigheterna (t.ex. genom att uppmuntra människor att ingripa vid människorättskränkningar).
http://www.ohchr.org/EN/Issues/Education/Training/Pages/UNDHREducationTraining.aspx
FN:s granskning Universal Periodic Review (på engelska)
Läs mer:
Påverkansarbetet i Finland
Utredning om människorättsfostran och utbildning i Finland
Internationellt påverkansarbete
- Indikatorer för människorättsfostran (på engelska)
- FN:s program för global människorättsfostran 2010-14 (på engelska)
- FN:s deklaration om människorättsfostran 2011 (på engelska)
Internationella strukturen för Amnestys människorättsfostran
Amnestys internationella människorättsfostran bildar ett nätverk med 180 pedagogiska experter i 66 länder. Nätverkets huvudkontor ligger i London, Oslo (IHREC), Dakar och Beirut. Medlemmarna i nätverket träffar varandra med 2–3 års mellanrum i samband med internationella forumet för människorättsfostran samt interna utbildningar.
Nätverkets syfte är:
- Att dela med sig av god praxis inom människorättsfostran
- Skapa och dela gemensamt utbildningsmaterial
- Trygga kunskaperna hos den egna personalen som jobbar med människorättsfostran, så att Amnestys utbildningsarbete håller en så god nivå och är så effektiv som möjligt
- Skapa samarbete och nätverk inom rörelsen och med samarbetspartners