Brevmaraton för skolor
Brevskrivarmaraton är en global aktion där hundratusentals människor över hela världen skriver brev och solidaritetshälsningar för att uttrycka sitt stöd för personer som har utsatts för brott mot de mänskliga rättigheterna.
Skolornas brevskrivarmaraton är ett konkret sätt att behandla mänskliga rättigheter under en lektion och uppmuntra eleverna till ett aktivt medborgarskap. Materialet är avgiftsfritt och innehållet riktar sig till grundskolor (årskurs 7–9), andra stadiet och folkhögskolor.
Vad är brevskrivarmaraton?
Brevskrivarmaraton är en lektion i mänskliga rättigheter. Kampanjen är utarbetad i linje med grunderna i den nya läroplanen. Enligt läroplansgrunderna för den grundläggande utbildningen ska undervisningen ge en grund för ett världsmedborgarskap som respekterar de mänskliga rättigheterna och som sporrar till positiva förändringar.
Undervisningen i gymnasiet ska utgå från människolivets okränkbarhet och respekt för liv och de mänskliga rättigheterna.
Under gymnasietiden ska studerande bilda sig en klar uppfattning om vilka värderingar, centrala grundläggande normer och människorättsnormer som ligger till grund för grundläggande och mänskliga rättigheter, samt på vilka sätt dessa rättigheter främjas.
Under brevskrivarmaraton lever eleverna in sig i berättelserna om människor som utsatts för människorättskränkningar, de bekantar sig med FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och kan på ett konkret sätt agera för människor vars mänskliga rättigheter kränkts samt lär sig om aktivt medborgarskap och hur man formulerar sig slagkraftigt. Samtidigt utvecklas elevernas kunskaper och förmågor i kulturell kompetens och etiska värderingar.
Under lektionen bekantar sig deltagarna med mänskliga rättigheter genom övningar och människors berättelser, de analyserar appeller och skriver slutligen en egen appell, ensam eller i grupp.
Brevskrivarmaraton ger möjlighet att påverka verkliga människors liv, som ett led i en global kampanj för de mänskliga rättigheterna.
Angola: Neth Nahara
Neth Nahara hamnade i fängelse för att hon kritiserade Angolas president på TikTok. Neth, som är känd som en modig influencer på sociala medier, dömdes först till ett fängelsestraff på sex månader, som senare skärptes till två år. Myndigheterna i Angola använder en kontroversiell ny lag för att tysta ner kritiska personer som Neth.
Neth Nahara är fängslad bara för att hon använde sig av sin yttrandefrihet. Hon måste friges omedelbart och utan villkor.
Sydkorea: Kyung Seok Park
Aktivisten Kyung Seok Park kräver att Sydkorea garanterar fulla rättigheter för personer med funktionsnedsättningar. Han har deltagit i fredliga demonstrationer för att staten ska satsa mer pengar för att personer med funktionsnedsättningar kan använda kollektivtrafik, vilket ibland kan vara mycket svårt eller till och med farligt för dem. Myndigheterna har försökt stoppa demonstrationerna med våld och olika åtal har väckts mot aktivisterna. Trots trakasserier och våld fortsätter Kyung Seok med sin aktivism.
Vi kräver att borgmästaren i huvudstaden Seoul skyddar rättigheterna för personer med funktionsnedsättningar och tryggar fredliga möten.
Hur ordnar du brevmaraton i din skola?
Skolornas brevmaraton äger rum under tiden 4.11–13.12.2024! Ni kan anmäla er fram till den sista kampanjdagen.
Om du beställer material per post ska du anmäla er senast en vecka innan den tilltänkta lektionen. Om du skriver ut materialet själv kan du ordna kampanjen när som helst efter att du anmält er!
Lektionens planerade längd är 60 till 90 minuter. Läraren förses med en lärarhandbok och anvisningar för att ordna lektionen.
I handboken ingår information om mänskliga rättigheter och de personer vi verkar för, aktiverande övningar, anvisningar för att skriva brev och solidaritetshälsningar, terminologi på svenska och engelska för att hjälpa till med brevskrivandet.
Handboken kan tillämpas enligt lektionens målsättningar. Du kan själv skriva ut materialet eller beställa det per post i samband med din anmälan.
Presentationen och materialet är på svenska. Appellen kan skrivas på svenska, engelska eller till exempel på ett språk som ni har språkundervisning i.
Eleverna kan också skriva solidaritetshälsningar direkt till kampanjens målperson. Hälsningarna uttrycker stöd och uppmuntran för personer som utsatts för människorättskränkningar.
De brev och solidaritetshälsningar som skrivits under lektionen skickas i ett returkuvert till Amnesty, som förmedlar dem vidare till de ansvariga myndigheterna i landet och kampanjens målpersoner. Eleverna avgör själva om de vill skicka iväg sitt meddelande.
Enligt ett utlåtande från Utbildningsstyrelsen ska skolorna underrätta studerandenas vårdnadshavare om kampanjen på förhand. Läs utbildningsstyrelsens utlåtande här.