Amnesty International Suomen osasto lausui 12.3.2024 eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle luonnoksesta hallituksen esitykseksi ulkomaalaislain muuttamisesta (oleskelulupien pituus ja kansainvälisen suojeluaseman lakkauttaminen).
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaisesti otettavaksi käyttöön EU:n määritelmädirektiivin mahdollistamat tiukennukset. Esityksellä toteutettaisiin hallitusohjelman kirjaus kansainvälisen suojelun muuttamisesta luonteeltaan väliaikaiseksi sekä kansainvälisen suojelun lupien pituuden lyhentämisestä EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin. Turvapaikkaan perustuvan luvan pituus olisi kolme vuotta ja toissijaiseen suojeluun perustuvan luvan yksi vuosi. Lupien jatkaminen edellyttäisi arviota kansainvälisen suojelun jatkamisen tarpeesta.
Amnesty katsoo, että esitysluonnoksessa ei ole tuotu esille seikkoja, jotka puoltaisivat oleskelulupien eroavia pituuksia pakolaisten ja toissijaista suojelua saaneiden kesken. Myös toissijaista suojelua saanutta henkilöä uhkaa kotimaassaan vakava vaara. Lisäksi Amnesty huomauttaa, että jatko-oleskelulupien tarkastelu aiempaa useammin ja tarkemmin tulee viemään huomattavan paljon maahanmuuttohallinnon resursseja. Amnesty katsookin, että oleskelulupien kestoa ei tule laskea. Oleskelulupien lyhentäminen ja jatkolupien kohdalla jatkuva suojeluperusteiden uudelleenarviointi myös vaikeuttavat kotoutumista Suomeen lisäämällä ihmisten epävarmuutta tilanteestaan ja tulevaisuudestaan ja siten kasvattavat ihmisten henkistä pahoinvointia ja juurettomuutta. Lisäksi oleskelulupien pituuksia ei tule erotella siitä riippuvaiseksi, saako turvapaikanhakija pakolaisaseman vai toissijaisen suojeluaseman.
Lisäksi esityksellä toteutettaisiin hallitusohjelman kirjaus kansainvälisen suojelun aseman lakkauttamisesta ja siihen liittyvän oleskeluluvan poistamisesta, jos henkilö syyllistyy Suomessa vakavaan rikokseen, joka vaarantaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta tai jos henkilö vaarantaa kansallista turvallisuutta.
Esitysluonnoksessa poissulkemislausekkeiden soveltaminen ehdotetaan ulotettavaksi kansainvälisen suojeluaseman saamisen jälkeen tapahtuviin tekoihin eikä vain suojeluaseman saamista ennen tapahtuneisiin tekoihin, kuten ulkomaalaislaissa nyt säädetään. Lisäksi poissulkemislausekkeiden soveltaminen ulotettaisiin toissijaisen suojeluaseman osalta turvallisuuteen liittyviin seikkoihin ja tilanteisiin, joissa henkilö on jättänyt alkuperämaansa välttääkseen rikosseuraamukset.
Pakolaisaseman lakkauttamiseen ehdotetaan lisäyksiä kansallisen turvallisuuden vaarantamisen ja erityisen törkeään rikokseen syyllistymisen perusteella. Pakolaisasema voitaisiin myös jättää myöntämättä näillä perusteilla.
Amnesty katsoo, että uusia perusteita poissuljennalle ja aseman lakkauttamiselle ei tule ulkomaalaislakiin ottaa varsinkin, kun osa uusista perusteista on epämääräisiä ja laaja-alaisia ja voi johtaa kohtuuttomiin tilanteisiin. On myös syytä painottaa sitä, että palautuskielto on edelleen voimassa myös niiden henkilöiden osalta, joiden kohdalla poissuljentaa ja aseman lakkauttamista tai peruuttamista käytetään. Amnesty huomauttaa myös, että poissuljentaa käytettäessä tai suojeluasemaa lakkautettaessa on tärkeä huomioida oikeusturvatakeet.
Esitysluonnoksella toteutettaisiin lisäksi myös Euroopan komission rikkomusmenettelyn edellyttämä muutos Suomen lainsäädäntöön. Komissio on antanut Suomelle 26.1.2023 virallisen huomautuksen siitä, miten määritelmädirektiivin suoja palauttamista vastaan on saatettu osaksi Suomen lainsäädäntöä.
Amnesty katsoo, että kyseinen rikkomusmenettelyn edellyttämä lainmuutos on tarpeellinen ja tärkeä tehdä. Ulkomaalaislaissa on tähän asti implementoitu määritelmädirektiivi kyseiseltä osin liian laaja-alaisesti, mikä on sallinut pakolaisen karkottamisen jopa toistuvista rikoksista, ilman että niiden on täytynyt olla törkeitä, saati erityisen törkeitä. Lisäksi on tärkeää, että yhteiskunnallinen vaarallisuus liitetään erityisen törkeän rikoksen tekemiseen, sillä muutoin lakkauttamisperuste on hyvin epämääräinen ja täsmentämätön.
Esitysluonnoksessa todetaan, että ehdotetuilla lakimuutoksilla koskien kansainvälisen suojelun myöntämättä jättämistä ja lakkauttamista olisi vaikutusta yhteiskunnan ja kansallisen turvallisuuden suojaamiseen ja niillä pyrittäisiin vaikuttamaan myös välineellistetyn maahantulon kautta kansalliselle turvallisuudelle aiheutuvan uhkan torjuntaan.
Amnesty katsoo, ettei kyseisiä määritelmädirektiivin mahdollistamia tiukennuksia ulkomaalaislakiin tule Suomessa ottaa esitysluonnoksen mukaisesti käyttöön. Tiukennuksille ei ole esitetty yhteiskunnallista tarvetta. Ne eivät Amnestyn näkemyksen mukaan edistä yhteiskunnallisen turvallisuuden tunnetta, vaan pikemminkin heikentävät sitä luomalla suurempia eroja ihmisten välille ja kasvattamalla ihmisten huolta tulevaisuudestaan. Muutokset lisäävät kustannuksia ja monilta osin heikentävät ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa.
Lue lausunto kokonaan täältä.