Amnesty International Suomen osasto lausui 13.5.2024 hallintovaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi ulkomaalaislain ja kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain 13 §:n muuttamisesta (rajamenettely).
Hallituksen esityksessä ehdotetaan Petteri Orpon hallituksen ohjelman ”Vahva ja välittävä Suomi” mukaisesti kansallisen rajamenettelyn käyttöönottoa mallilla, joka hyödyntää täysimääräisesti ja tilanteen edellyttämällä tavalla EU:n menettelydirektiivin liikkumavaran. Esityksellä muutetaan myös nopeutetun turvapaikkamenettelyn säännöksiä sisällyttämällä ulkomaalaislakiin ne menettelydirektiivin nopeutetun menettelyn perusteet, joita siellä ei vielä ollut.
Esityksen mukaan rajamenettelyn käyttöön ottamisella luotaisiin uusi keino käsitellä turvapaikkahakemuksia hyvin nopeassa menettelyssä ulkorajalla, kauttakulkualueella tai näiden läheisyydessä ilman, että hakijoille sallittaisiin liikkuminen vapaasti Suomen alueella tai edelleen muihin EU-maihin.
Rajamenettely olisi esityksen mukaan mahdollista kaikissa tilanteissa eli niin sanotusti normaalissa turvapaikanhakijatilanteessa, laajamittaisen maahantulon tilanteessa sekä osana toimia, joilla vastataan niin sanottuun muuttoliikkeen välineellistämiseen. Rajamenettelyä on jo edellisellä hallituskaudella esitetty säädettäväksi, mutta eduskunta ei ehtinyt käsitellä sitä. Edellinen hallitus ehdotti (HE 103/2022 vp), että rajamenettely voitaisiin ottaa käyttöön valtioneuvoston erillisellä päätöksellä lyhyessä ajassa tapahtuvassa poikkeuksellisen suuren maahantulijoiden määrän tai vieraan valtion vaikutuksesta tapahtuvan maahantulon tilanteissa. Nyt käsillä olevassa esityksessä rajamenettelyn käyttö olisi siis huomattavasti laajempaa.
Amnesty katsoo, ettei rajamenettelyä tule Suomessa ottaa esityksen mukaisesti käyttöön, sillä hakemuksen yksilöllinen käsittely sekä oikeusturvatakeet kuten oikeudellisen avun järjestyminen riittävän asiantuntevalla tavalla eivät toteudu täysimääräisesti vain neljän viikon menettelyssä. Lisäksi esitys on ongelmallinen lasten ja muiden haavoittuvassa asemassa olevien osalta. Myös liikkumisvapauden rajoittaminen esityksen mukaisesti on suhteetonta ja useassa tilanteessa tarpeetontakin.
Lue lausunto kokonaan täältä.