Amnesty International Suomen osasto lausui 2.9.2024 sisäministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi poliisilain 5 a luvun, henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun lain 7 luvun sekä sotilastiedustelusta annetun lain muuttamisesta.
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan, että siviilitiedustelumenetelmän käytön aikana saadun rikostiedon luovuttamista sekä siihen liittyvää henkilötietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä selkeytettäisiin. Suojelupoliisille sallittaisiin tiedustelumenetelmän avulla saadun maanpetosrikoksia, valtiopetosrikoksia ja terrorismirikoksia koskevan rikostiedon luovuttaminen toimivaltaiselle viranomaiselle. Lisäksi mahdollistettaisiin rikostiedon luovuttaminen aina kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi ja muuksi toimivaltaisen viranomaisen toiminnan suuntaamiseksi, kuitenkin siten, että luovutettujen tietojen käyttäminen olisi rajoitettua erityisesti huomioiden oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin turvaaminen. Suojelupoliisille mahdollistettaisiin muun kuin henkilötiedon luovuttaminen Pohjois-Atlantin liitolle. Suojelupoliisi voisi luovuttaa myös henkilötietoja kansainväliselle järjestölle, kuten Pohjois-Atlantin liitolle.
Kyse olisi siten palomuurisääntelyn uudistamisesta ja tavoitteena olisi, että palomuurisääntely mahdollistaisi poliisin toiminnan suuntaamisen ja riittävän laajasti tiedon luovuttamisen poliisille ja muille viranomaisille.
Amnesty toteaa, että kyse on perus- ja ihmisoikeusherkästä sääntelynalasta. Perustuslain 10 § turvaa yksityiselämän, henkilötietojen sekä luottamuksellisen viestin suojan. Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artikla ja EU:n perusoikeuskirjan 7 artikla turvaavat yksityiselämän ja viestinvaihdon kunnioituksen. EU:n perusoikeuskirjan 8 artiklassa säädetään henkilötietojen suojasta.
Amnesty toteaa, että esitysluonnoksessa ei ole arvioitu esitettyjä muutoksia perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten näkökulmasta. Esitysluonnoksessa ei ole esimerkiksi arvioitu, onko ehdotetuille muutoksille hyväksyttävät perusteet, jotka ovat painavan yhteiskunnallisen tarpeen vaatimat. Ja, jos näin on, ovatko ehdotetut muutokset myös välttämättömiä ja oikeasuhtaisia. Amnesty katsoo, että lain täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimus ei esitysluonnoksessa ehdotetuissa muutoksissa toteudu.
Esityksen jatkovalmistelussa onkin arvioitava ehdotuksia tarkemmin perusoikeuksien rajoittamisedellytysten kannalta, etenkin ovatko muutokset välttämättömiä ja oikeasuhtaisia. Lisäksi jatkovalmistelussa tulee tarkastella ehdotusten perus- ja ihmisoikeusvaikutuksia huomattavasti yksityiskohtaisemmin. Ehdotuksia ei ole arvioitu käytännössä lainkaan kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden ja esimerkiksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännön kannalta. Amnesty huomauttaa, että etenkin termit kansallinen turvallisuus sekä viranomaisen toiminnan suuntaaminen ovat liian väljiä täyttääkseen lain täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimuksia perus- ja ihmisoikeusherkässä sääntelyssä.
Lue lausunto kokonaan täältä.