Amnesty International Suomen osasto lausui 5.3.2025 sisäministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi annetun lain 7 §:n muuttamisesta.
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan jatkettavaksi heinäkuussa 2024 hyväksyttyä väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi annettua lakia (myöhemmin poikkeuslakia), jolla rajoitettaisiin tai pikemminkin estettäisiin kansainvälisen suojelun hakeminen.
Kyseinen laki on tarkoitettu väliaikaiseksi ja se hyväksyttiin alun perin olemaan voimassa yhden vuoden. Lailla voidaan rajoittaa kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten vastaanottamista rajatulla osalla valtakunnanrajaa tai sen välittömässä läheisyydessä, tavoitteena Suomen täysivaltaisuuden tai kansallisen turvallisuuden varmistaminen. Päätöksen rajoittamisesta tekee valtioneuvoston yleisistunto ja tarve rajoituspäätöksen tekemiselle todetaan yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa. Päätöksen voisi tehdä enintään kuukauden ajaksi kerrallaan.
Päätöksessä tarkoitetulla alueella turvapaikanhakijan maahantulo estettäisiin, hänet poistettaisiin maasta ja ohjattaisiin siirtymään paikkaan, jossa kansainvälistä suojelua koskevia hakemuksia otetaan vastaan. Esityksen mukaan poikkeustapauksissa eli hakijan ollessa lapsi, vammainen tai muuten erityisen haavoittuvassa asemassa oleva, kansainvälistä suojelua koskeva hakemus otettaisiin kuitenkin vastaan. Hakemus otettaisiin vastaan myös, mikäli rajavartijan arvion mukaan olisi ilmeistä, että henkilö on todellisessa vaarassa joutua kuolemanrangaistuksen, kidutuksen tai muun ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi ensisijaisesti valtiossa, josta hän on saapunut Suomeen. Muualla kuin kyseisellä valtioneuvoston päätöksessä tarkoitetulla alueella kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten vastaanottamista ei rajoitettaisi.
Nyt käsillä olevassa esitysluonnoksessa lakia ehdotetaan jatkettavaksi puoleksitoista vuodeksi eli 31.12.2026 asti. Lakiin ei ole ehdotettu sisällöllisiä muutoksia.
Amnesty viittaa eduskunnan hallintovaliokunnalle 30.5.2024 antamaansa lausuntoon AI FI 34/2024 ja sen perusteluihin ja katsoo edelleen lain loukkaavan sekä Suomen perustuslakia että kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita. Laki loukkaa sellaisia ihmisoikeusvelvoitteita, jotka ovat luonteeltaan ehdottomia eli joista ei voida missään tilanteissa poiketa, kuten ehdoton palautuskielto. Laki on useiden ihmisoikeussopimusten, kuten Geneven pakolaissopimuksen, Euroopan ihmisoikeussopimuksen, kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan YK:n yleissopimuksen, kidutuksen vastaisen YK:n yleissopimuksen, YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen sekä EU-oikeuden sekundaarilainsäädännön ja EU:n perusoikeuskirjan vastainen eikä sitä olisi alun perin tullut hyväksyä.
Esitetyt menettelyt ovatkin selvästi ristiriidassa Suomen ihmisoikeusvelvoitteiden kanssa. Luonnoksessa ehdotetuilla menettelyillä loukattaisiin useita kansainvälisen ihmisoikeusjärjestelmän ytimeen kuuluvia oikeuksia, kuten oikeutta elämään, kidutuksen kieltoa sekä näihin olennaisesti liittyvää palautuskieltoa ja joukkokarkotuskieltoa. Kyseisiä kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita ei voida rajoittaa edes poikkeuslakia säätämällä.
Myös Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu toteaa syksyllä 2024 Suomen vierailunsa jälkeen antamassaan lausunnossa (Finland end of visit statement), että poikkeuslain käyttöönotto loukkaisi useita kansainvälisen oikeuden velvoitteita eikä valtuutettu ole vakuuttunut, että toimet olisivat omiaan pidemmällä aikavälillä estämään turvapaikanhakijoiden niin sanottua välineellistämistä, vaan pikemminkin pakottaisivat turvapaikanhakijoita käyttämään yhä vaarallisempia reittejä päästäkseen turvallisiin maihin.
Perustuslain ja Suomen kansainvälisten velvoitteiden vastaisen lain voimassaoloa ei tule pidentää, vaan aito ja tosiasiallinen pääsy turvapaikkamenettelyyn tulee taata.