Luonnoksen mukaan rahoitettava henkilö voitaisiin katsoa terroristiksi ilman tuomioistuimen tuomiota terrorismirikoksesta, mikäli rahoittaja havaitsee muita seikkoja, joiden perusteella tämä päättelee rahoitettavan henkilön olevan terroristi. Luonnoksessa ei ole määritelty riittävän tarkkaan, millaisin edellytyksin henkilö, johon ei liity rikosprosessia, voidaan määritellä terroristiksi.
Amnestyn näkemys on, että erilaisilla rahoitusrikoksilla tulee olla aito ja läheinen yhteys taustalla olevaan terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen tekemiseen. Sellainen lainsäädäntö, jossa avustamisrikoksen, kuten terroristin rahoittamisen, yhteys päätekoon muodostuu erittäin etäiseksi, on ongelmallinen. On tärkeää, että kansainvälisten velvoitteiden vahvistamissa puitteissa terroristin rahoittamisen kriminalisointi pyritään säätämään siten, että rangaistavaksi säädetään ainoastaan itse terroritekoon tarpeeksi läheisessä yhteydessä oleva rahoittamistoiminta.
Edellä lausuttujen seikkojen lisäksi hallituksen esityksessä tulisi arvioida myös humanitaariseen avustustyöhön ehdotetun sääntelyn perusteella kohdistuvia rajoituksia. Sääntely ei saisi estää tai olennaisesti vaikeuttaa avustustyöntekijöiden tai avustusjärjestöjen työtä. Tämä ei ole myöskään terrorismin vastaisen työn tavoitteiden näkökulmasta tarkoituksenmukaista.
Lopuksi Amnesty toteaa, että luonnoksessa ei ole arvioitu riittävällä tavalla esitettyjen muutosten ihmisoikeusvaikutuksia.