Amnesty International Suomen osasto lausui 30.8.2023 oikeusministeriölle rikosprosessin sujuvoittamista arvioineen työryhmän muistiosta 2023:16.
Amnesty kannattaa rikosprosessin sujuvoittamista ja kiittää työryhmää siitä, että perus- ja ihmisoikeusvaikutuksia pidetään muistiossa esillä suhteellisen kattavasti. Valtion velvollisuus on taata kaikkien oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiini, yhdenvertaiseen kohteluunii sekä yksityisyyden suojaaniii. Rikosprosessin sujuvoittamisen ei tule tapahtua haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien kustannuksella heidän oikeuksiaan suoraan tai tosiasiallisesti heikentäen. Erityistä huomiota tulee kiinnittää rikostyyppeihin, joita tunnistetaan rikostutkinnassa yhä heikosti, kuten lähisuhdeväkivalta, parisuhdeväkivalta, seksuaalirikokset ja ihmiskauppa.
Kiinnitämme lausunnossa erityistä huomiota sovitteluun. Lähisuhdeväkivallan sovittelua tulee Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan vastaisen yleissopimuksen (Istanbulin sopimus)iv sekä YK:n naisten syrjinnän poistamista käsittelevä komitean (CEDAW-komitean) yleiskommenttienv mukaisesti välttää. Tästä huolimatta Suomessa ohjataan sovitteluun toistuvaa väkivaltaa. Amnesty vaatii seksuaalirikosten sekä lähisuhdeväkivalta- ja parisuhdeväkivaltarikosten rajaamista kokonaan sovittelun ulkopuolelle. Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan vastaisen yleissopimuksen toimeenpanoa arvioiva asiantuntijaryhmä on jo vuonna 2019 Suomelle antamissaan suosituksissa painottanut sitä, että sovitteluun ohjaaminen ei saa johtaa rikostutkinnan lopettamiseen naisiin kohdistuneissa rikoksissa.
Rikosprosessin sujuvoittamiseksi sekä resurssien säästämiseksi työryhmä ehdottaa sakkomenettelyn sekä poissaolokäsittelyn soveltamisalojen laajentamista. Tämä on uhka oikeudelle julkiseen kuulemiseen, eikä ehdotus siksi ole kannatettava. Jos ehdotukset kuitenkin toteutetaan, asianosaisen suostumus näihin menettelyihin on poikkeuksetta varmistettava. Muistiossa myös toistuvasti ehdotetaan vastuun siirtämistä asianosaiselle sekä aktiivisuuden edellyttämistä asianosaiselta rikosprosessin aikana. Oikeusturvan toteutuminen ei saa olla riippuvainen asianosaisen aktiivisuudesta tai aloitteellisuudesta, sillä tämä asettaa asianosaiset eriarvoiseen asemaan sekä kasvattaa ihmisoikeusloukkausten riskiä. On julkisen vallan velvollisuus varmistaa oikeusturvan toteutuminen sekä siihen tarvittavat resurssit.
Amnesty kiittää siitä, että muistiossa korostuu koulutuksen sekä ajantasaisten ja selkeiden ohjeiden merkitys rikosprosessin ennakoitavuuden sekä alueellisen yhdenmukaisuuden kannalta. Alueellinen ja syyttäjäkohtainen epäyhdenmukaisuus tuottaa oikeusturvaongelmia ja on uhka yhdenvertaisuuden toteutumiselle. Amnesty kannattaa koulutusten sekä ohjeistusten toteuttamista ja huomauttaa, että niihin on varmistettava riittävät resurssit.
Rikosprosessin sujuvoittaminen ja nopeuttaminen on tärkeää jokaisen oikeusturvan kannalta. Rikosprosessin sujuvoittaminen voi kuitenkin tapahtua vain siten, ettei se vaaranna kenenkään perus- ja ihmisoikeuksia. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kenenkään oikeusturva heikenny tehostamisen varjolla.
Lue lausunto kokonaisuudessaan täältä.